Bröd, Bröd, Bröd..

Nu har jag startat en surdeg med russin en sk levain. Vatten, russin, socker och lite honung fick stå i en stor glasburk under 7 dagar och jäsa. Därefter tog jag vara på vätskan den sk russinjästen och gjorde först en sk "Mamma". Mamma består av russinjäst och vetemjöl med hög proteinhalt. Detta fick stå och jäsa i 4 timmar. Efter detta gjorde jag en sk "Chef", mera vatten och mera vetemjöl och efter en ordentlig knådning till en blank och fin deg fick "chefen" jäsa i 4 timmar. Nu har jag min chef liggande i en handduk i kylen och jag kommer att göra mitt första bak på måndag.

Russinmetoden används av många franska bagare och alla bröd som serveras på det berömda konditoriet LENOTRÉ i Paris har använt sig av russinjäst. I boken BRÖD som jag köpte står allt beskrivit hur man går tillväga steg för steg

Kommentarer
Postat av: Ann-Christin

Kommer till stan på måndag. . .är brödet färdig då?

2009-02-21 @ 19:08:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0