Rågbröd på surdeg


Efter veckors bakande har jag nu kommit fram till några olika sorters bröd som jag verkligen har fastnat för och här kommer på begäran från en god vän recepetet på ett av bröden.
Detta bröd är lite grövre och jag återkommer med flera recpet vid nästa baktillfälle.
De flesta surdegsbröd tar en till två dagar att baka, så läs receptet ordenligt först och planera.
Tänk också på att använda så bra vetemjöl som möjligt, vetemjöl med hög proteinhalt.

Detta recpet ger 4 bröd

DAG 1

3 gr jäst
2½ dl vatten
250 gr fint rägmjöl

Lös upp jästen i vattnet och tillsätt mjölet, vispa till en fin smet , lägg blandningen i en plastburk med lock och låt jäsa i rumstemperatur 24 timmar.

DAG 2

10 gr jäst
2½ dl vatten
500-600 gr vetemjöl
250 gr rågsurdeg
10 gr honung
20 gr havssalt.

Lös upp jästen i vattnet, tillsätt vetemjölet, surdegen och honungen.
Knåda degen ordentligt minst 10 min, tillsätt sedan saltet och knåda ytterligare 5 min.

Lägg degen i en lätt inoljad plastlåda med lock och låt den vila i 2 tim.
Ta upp degen och dela den i 2 delar, forma bitarna försiktigt utan att trycka ur luften. Lägg den i jäskorgar och låt jäsa i 1½ tim.
sätt ugnen på 200 gr och grädda i ca 50 min.

Ibland har jag gjort detta bröd och tillsatt 2 dl russin eller lika mängd torkade fikon skurna i små bitar.
Det blir då en liten god variant på bröd.






Så här gör du en surdeg.

2 dl vatten
200 gr råg eller vetemjöl
100 gr rårivet äpple

Blanda ljummet vatten med mjöl och rårivet äpple. Häll upp det i 2 lit glasbruk gärna med lock.
Ställ burken på en varm plats i 3 dagar.
Dag 4 fyller du på med 200 gr mjöl och 2 del vatten, rör om ordentligt och låter den sedan stå ytterligare ett dygn i samma temperatur som tidigare.
Dag 5
Din surdeg är färdig att använda.

Matning
Surdeg är små levande varelser som behöver matas. Jag matar min surdeg en gång i veckan.
Då häller jag i 1 dl råg eller vetemjöl beroende på vilken av surdegarna som gäller och 1 dl vatten, rör om och låter den står framme en timme innan jag stller den tillbaka i kylskået där den bor.


Glöm inte att mjöla jäskorgarna ordentligt innan så att det släpper lätt.
Det kan också nämnas att jäskorgar kan du köpa på Bakers.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0