Ljust Bröd

Här kommer nu ytterligare ett recept på en av mina favoriter till bröd
även detta på begäran

Planera ditt bak, detta bröd tar 2 dagar i anspråk

Detta recpet ger 4 bröd.

Fördeg
2 gr jäst
1½ dl vatten
200 gr vetemjöl
2 gr salt

Lös upp jästen i vattnet och tillsätt mjölet, knåda degen ordentligt.
Låt degen jästa i rumstemperatur i ca 3 timmar.
 Sedad gör du på följande sätt.

Mät upp
15 gr jäst
5 dl vatten
ca 1 kg vetemjöl, jag brukar ta hälften vetemjöl och hälften dinkelmjöl
350 gr vetesurdeg
20 gr salt

Lös upp jästen i vattnet och tillsätt fördegen, vetemjölet, surdegen och saltet.
Arbeta degen ordentligt, jag kör den minst 15 min i maskinen.
Låt jäsa i 1½ timme.
Dela degen i 4 delar och vik samman försiktigt så att inte för många luftblåser försvinner
lägg degen i väl mjölade jäskorgar och
låt jäsa i kylskåpet under natten, ca 12-16 timmar.

Grädda i 200gr ugn ca 50 min.


Ungdomar som har smakat brödet säger att det är lika gott som godis.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0