Vilken kväll!!!!!!!

Tänk att få uppleva detta som jag upplevt i kväll.
Jag skulle önska att varje
nu levande farmor skulle få
vara med om något likadant.

Barnbarn som är i sina allra bästa år.

Oliver duschar, klär om till nattdräkt.
Nu måste Oliver få vänta lite tills storbror Ludvig
får samma procedur avklarad. 
Under tiden sitter han där i sin säng och lägger pussel
väntar lungt tills jag är klar med alla göremål.
Nu är det dax för saga.
Alla tre kryper upp i samma säng, ja men först måste Oliver hämta sin egen kudde och ordningsam som
han är gör han detta och dessutom lägger rätta sitt täcke som nu har hamnat lite på snickan
när han tog kudden.
Boken vi skall läsa är redan utvald.
En gammal bok som varit i vår ägo sedan pappa Janne var liten.

SPÖKSLOTTET
Kalle, Musse och Pluto
hittar bankrånarnas gömplats i ett gammalt
spökslott.

Sedan läser vi
Gud som haver
Båda knäpper händerna och läser med.
Så brukar vi alltid göra när just vi tre är tillsammans.

Ludvig frågar?
Tror du på Gud farmor,
jag svarar att det för jag. han frågar varför och
jag säger att det är tryckt att ha någon att tro på.

Oliver kryper över till sin säng och säger farmor kom.
Han vill att jag skall ligga hos honom en stund.
När jag kommer över börjar han sjunga
Mors lilla Olle, vi sjunger tillsammans.
När den är klar så är han nöjd och säger du kan gå.

Nu behöver även Ludvig lite kärlek och ömhet.
Lägger mig bredvid honom. Han har många frågor om livet just nu.

Hur blir man tillsammans med en tjej?
För enkelhets skull säger jag,
man frågar chans.
Vem gör det, är det tjejen eller killen undrar han.
Gammalmodig som jag är säger jag att det oftas är killen som frågar.

Då är det jag som skall fråga säger han,
dessutom frågar han hur ser man
att tjejen vill vara tillsammans med honom.
Frågorna haglar, de är inte alltid lätta att svara på.

Oliver ligger tyst i sängen bredvid, vi upptäker att han somnat.
Han har säkert upplevt tryggheten av att höra kända röster svagt i bakgrunden.
Plötsligt har Ludvig också somnat
hos mig infinner sig en helt underbar känsla som inte går att beskriva
Trygga förtroliga samtal mellan farmor och barnbarn
jag svävar på molm över att för uppleva detta.


Kommentarer
Postat av: Rebecca

Jag blir alldeles varm av att läsa detta. Förstår att du njuter av att vara farmor och är lycklig över dina barnbarn. Ha en fin tisdag och onsdag innan Janne kommer.

2010-07-20 @ 05:52:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0