Etiopien

Vem var nu denna mörka man från Etiopien som min
mormor och morfar träffade när de var där 1958?

Jag hade hört att min moster som då arbetade där nere hade
träffat en mörk man och skulle gifta sig?.

Min morfar och mormor hälsade på henne.
Året var 1958 .
De flög från Stockhom till Addis Abeba med
ett enmotorigt flygplan
och vid spakarna satt ingen mindre
än flygkapten
Carl Gustaf von Rosen.
Flygkaptenen som gjort sig känd för massor med insatser
bl a i Biafra och Etiopien.

Morfar var född 1885 och mormor född 1896
alltså vid tidpunkten när de företog denna resa var
morfar 73 år och min mormor 64 år.

Som ni säkert förstår fick detta lilla plan mellanlanda ett antal
gånger för att komma fram.

Jag har idag frågat min moster vem var nu denna man
som enligt hörsägen hade tagit så väl hand om min förfäder när de
besökte henne.
Ibland vill man kanske inte berätta allt men intressanta
saker framkom ändå.

De har gjort en lång tågresa, uppskattningsvis mellan 60-70 mil
i landet. På vägen tillbaka från en ort som hette Dira Dawa fanns inga plaster
kvar på tåget.

Vad hände då?
Jo se polischefen i Addis Abeba var den unge snygge man som tog så väl hand
om min morfar och mormor. Han ordnade fram en extra vagn
 och inte vilken tågvagn som helst
utan
Kejsaren Haile Selassi egen vagn.
I denna vagn fick då min moster och min mormor och morfar
färdas med låsta dörrar tillbaka till huvudstaden Addis Abeba.

Klart att jag förstår varför polischefen vill imponera på sina
blivande svärföräldrar.

Svaret på min första fråga har jag nu fått
Polischefen, Kejsarens gode vän.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0